Mesačné archívy: október 2015

Mentálny tréning v individuálnych a kolektívnych športoch (3)

Otcom mentálneho tréningu (MT) je švédsky psychológ Lars Eric Unestahl, ktorý po 10 rokoch výskumu prišiel už v roku 1969 ako prvý s uceleným programom rozvoja duševných schopností v športe.  Najskôr po ňom siahli elitní športovci z individuálnych športov, pretože tu je veľký psychický tlak na jednotlivca, neskôr pribúdali ďalšie športy a dnes je MT vo Švédsku súčasťou výchovných programov aj na školách. Mentálny tréning sa obvykle začína nácvikom telesnej a duševnej relaxácie. Nasleduje nácvik ideálnych predstáv (imagery), ktorý je efektívny najmä pri tzv. uzatvorených činnostiach, ktoré majú presný priebeh a časové ohraničenie (napr. skokan do diaľky si môže vytvoriť ideálnu predstavu rozbehu, odrazu, letovej fázy aj dopadu), takže jednotlivé fázy si športovec môže v ideálnych predstavách zafixovať. V kolektívnych športoch je táto forma MT taktiež najviac využívaná pri nácviku uzatvorených činností (napr. pokutové kopy, samostatné nájazdy, a pod).

Pri športoch založených na otvorených činnostiach treba rozvíjať iné prvky mentálneho tréningu. Napríklad v kanoistike na divokej vode, kde sa vodný živel neustále mení, prúd je silnejší  alebo slabší, hladina vyššia alebo nižšia, dokonca každá “voda” má špecifické vlastnosti, by predstavy ideálneho výkonu boli skôr prekážkou. V MT by mal prevládať tréning na rozvoj plnej koncentrácie a tvorivého myslenia. Podobne v úpolových športoch, kde športovec bojuje so súperom, je lepšie trénovať otvorenú myseľ  než fixovať sa na ideálne predstavy. Dajú sa však rozvíjať špecifické charakteristiky potrebné k víťazstvu pomocou slovných afirmácií  (napr. “som rýchly a agresívny”) alebo v metaforických obrazoch ( “som silný ako tiger” a pod).

MT sa dá využívať aj ako doplnok k náročnému tréningu techniky, a to najmä v rizikových a akrobatických športoch, kde ideálna predstava predchádza reálnemu nácviku (akrobatické lyžovanie, skoky do vody, a pod). Vhodným doplnkom je aj pre fyzický tréning, ak športovec nemôže plnohodnotne trénovať napr. kvôli zraneniu. Výskumné štúdie ukázali, že pozitívne predstavy cieľa pomáhajú na zvýšenie motivácie, pozitívne predstavy zdravia pomáhajú liečebnému procesu a sú prevenciou možných zdravotných komplikácií.

V tímových športoch, kde tímový výkon je výsledkom súhry spoluhráčov, je úspech založený najmä na kvalite tejto spolupráce. Platí rovnica, že  V = P – S  (V = výkon, P = potenciál hráčov, S = straty v dôsledku zlej spolupráce). Mentálny tréning sa tu má sústrediť  na efektívnu komunikáciu hráčov a zladenie ich činností v prospech tímového výkonu. Treba dodať, že manažment a realizačné tímy by mali ísť v tomto smere príkladom.

Tenis je príkladom toho, že najlepší jednotlivci nemusia byť najlepší pre tímový výkon. Najlepšie páry sveta sú tvorené hráčmi, ktorí sa dokážu efektívne dopĺňať. V súčasnom rebríčku singlistov ATP je z Top-ten najvyššie na deblovom rebríčku Nadal na 97. mieste! Na druhej strane v niektorých športoch sa ukazuje, že individuálni majstri sa môžu spojiť do špičkového tímového výkonu. Slovenskí kanoisti na divokej vode Martikán, Beňuš a Slafkovský tesne po ukončení vzájomného súboja o olympijskú miestenku vyhrali skvelým tímovým výkonom na Majstrovstvách sveta v Londýne už šieste zlato za sebou. Klobúk dolu!  

hliadka