Mesačné archívy: august 2017

Využitie jogy v rôznych športoch (2)

O joge sa napísalo veľké množstvo kníh a študií, ale tu platí dvojnásobne, že jediný gram praxe zaváži viac než tona teórie. Treba cvičiť, hľadať a objavovať cviky a vyberať si z nich tie, ktoré zodpovedajú povahe a fyzickým dispozíciám človeka, aby mu boli akoby šité na mieru (pozn: podľa niektorých zdrojov je v joge popísaných až niekoľko stoviek tisíc ásán a rôznych techník). Joga má preukázateľne mnohostranné využitie vo zvýšení mentálnej a fyzickej kondície a v utužovaní zdravia každého človeka. Ale nám teraz ide o šport.

Ja som sa s jogou v súvislosti so športom stretol prvý raz roku 1999 prečítaním knihy “Yoga for Every Athlete” od Aladára Koglera. Odvtedy som začal jogu denne cvičiť a príležitostne navštevovať kurzy u skúsených učiteľov. Počas 15-ročnej praxe vlastného cvičenia a uplatňovania rôznych prvkov jogy v športovo-psychologickej praxi vidím jej možnosti pre šport nasledovne:

V koncentračných športoch (napr. streľba, šerm, tenis, golf) sa cvičením jogy zlepšuje schopnosť jednobodovej koncentrácie a výberové zameranie na to, čo je v danom momente najdôležitejšie. Naviac očná joga zvyšuje ostrosť videnia v sťažených podmienkach.

V estetických športoch (napr. gymnastika, krasokorčuľovanie) joga zlepšuje vnímanie telovej schémy a zlepšuje pohybový výraz ako aj schopnosť uvedomovať si detailne pohyb. Významne môže zlepšiť športový tréning pomocou predstáv (imagery).

V športoch s asymetrickou záťažou (napr. tenis, golf ) sa joga môže uplatňovať ako regeneračný, rehabilitačný a kompenzačný prostriedok jednostranného športového zaťaženia.

Vo fyziologicky náročných športoch (napr. cyklistika, plávanie) sa dajú dobre využívať dýchacie techniky jogy (pránajáma), ktoré zlepšujú akumuláciu a distribúciu energie pred a počas výkonu.

V extrémnych športoch (napr. horolezectvo, adrenalínové športy) sa cvičením jogy zlepšuje schopnosť udržať si čistú myseľ a odpútať sa od emócií, čo uľahčuje navodenie športového tranzu a prekonanie krízových momentov výkonu.

V rehabilitácii môže joga pomáhať pri návrate do športovej formy uvedomením si drobných pokrokov “krôčik po krôčiku” a lepšie si uvedomovať účinky rehabilitačných procedúr.

V psychohygiene pomáha joga naučiť hlbokej relaxácii, ale aj stanoviť si správne životné zásady vo vzťahu k sebe a k okoliu, v ktorom žijeme.

 

 koglerAladár Kogler bol v minulosti úspešným  československým reprezentačným koučom v šerme (Katarínu Ráczovú-Lokšovú doviedol k striebornej medaile na Majstrovstvách sveta a trojnásobnej účasti na OH vo fleurete). Celoživotne rozvíjal prepojenie jogy s vrcholovým športom na praktickej a vedeckej báze najskôr na Slovensku a potom na Columbijskej Univerzite v USA.