Koncentrácia a internet

Takmer každé dieťa dnes používa internet. Niektorí odborníci začali ľudí dokonca rozdeľovať na digital natives, čo sú generácie, ktoré s internetom vyrastali od útleho detstva (narodení po roku 1980) a vekovo staršími digital immigrants, ktorí sa museli so zložitosťami informačných technológií začať boriť  až v dospelosti.  Keďže je jasné, že deti sa učia oveľa ľahšie a rýchlejšie než dospelí, postupne sa užívateľská priepasť bude zväčšovať a z mentálneho hľadiska by z tohto mali stále viac ťažiť nastupujúce generácie. Výskumy z oblasti neurovied (ktoré sa zameriavajú na monitorovanie činnosti mozgu pri rôznych úlohách v rozličných experimentálnych situáciach) však ukazujú, že s pozitívnym efektom digitálnych technológií na mentálne schopnosti to zďaleka nie je až také ružové. Zamerajme sa na dva aspekty psychiky, ktoré výrazne ovplyvňujú športovú výkonnosť, a síce na koncentráciu a emocionálnu sebakontrolu.

Výsledky kognitívnych testov ukázali, že ľudia, ktorí typicky používajú viac digitálnych médií a robia na nich rôzne činnosti odrazu, napr. chatujú, vyhľadávajú informácie a hrajú pritom počítačové hry (multi-taskers), majú slabšie výkony oproti tým, ktorí sa spravidla sústreďujú  len na jednu činnosť (simple-taskers).  Prekvapujúci bol tento rozdiel najmä v experimentoch, v ktorých sa prezentovalo viac úloh naraz (čo je bežná realita multi-taskers).  Multi-taskeri mali v oboch situáciách viac problémov s koncentráciou, čím sa spomaľovala ich rýchlosť a správne reakcie. Autori štúdie sa domnievajú, že užívanie viacerých médií odrazu vlastne vystavuje človeka sústavnému prepínaniu z jednej činnosti na druhú. Ak chceme robiť jednu vec poriadne, musíme zablokovať vstup nepodstatných informácií do vedomia, čo určite platí aj pre kvalitný športový výkon.

Výskumy tiež ukázali, že nadmerné užívanie digitálnych médií (hranie počítačových hier, televízia, internet) negatívne pôsobí na sebaovládanie. V dôsledku toho človek zažíva viac stresov, pretože záťažové situácie nedokáže zvládnuť pomocou sebadisciplíny. Pri sebadisciplíne je podstatné fungovanie predného mozgu, ktorý je zodpovedný za sebakontrolu. Táto štruktúra sa formuje ontogeneticky až v neskoršom veku (deti v rannom veku sebakontrolu nemajú), ale výrazný je aj vplyv únavy a nedostatku glukózy na výkon tejto oblasti mozgu. Ak deti odchádzajú ráno do školy bez raňajok a so slúchadlami na ušiach, je takmer nulová šanca, aby sa dokázali sústrediť na vyučovanie.

Pre kvalitné učenie je dôležité nestresujúce prostredie a primeraná náročnosť nových stimulov. Ak sú podnety príliš náročné alebo je ich veľa, učenie sa stáva málo účinné. Ale aj keď je získavanie nových informácií príliš ľahké  (napr. klikanie myšou s funkciami ctrl C a V) nepodnecuje to mozog  k začleňovaniu týchto informácií už do predtým nadobudnutej poznatkovej štruktúry. Inými slovami, ak mozog primerane nenamáhame, myslenie je len povrchné a poznatky sú prchavé.

brain

Ak vás výskumy tejto v problematike hlbšie zaujímajú, odporúčam publikáciu Manfreda Spitzera “Digitálna demencia”

 

7 názorov k “Koncentrácia a internet

  1. An fascinating discussion is worth comment. I think that you need to write extra on this matter, it may not be a taboo topic however generally people are not sufficient to speak on such topics. To the next. Cheers

  2. Excellent read, I just passed this onto a friend who was doing some research on that. And he actually bought me lunch since I found it for him smile So let me rephrase that: Thank you for lunch! “Bill Dickey is learning me his experience.” by Lawrence Peter Berra.

  3. I would like to show thanks to you for rescuing me from this situation. As a result of checking throughout the the web and seeing opinions which are not productive, I believed my entire life was gone. Being alive devoid of the solutions to the problems you’ve resolved by means of your short post is a crucial case, as well as the kind which might have badly damaged my career if I hadn’t discovered your website. Your good expertise and kindness in maneuvering almost everything was useful. I am not sure what I would have done if I had not discovered such a thing like this. I can also at this time look ahead to my future. Thanks for your time very much for your expert and result oriented help. I will not think twice to recommend your web site to any person who needs tips on this subject matter.

  4. Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out. Please let me know where you got your theme. Bless you|

  5. I intended to write you that very little observation to be able to say thanks yet again for your personal breathtaking guidelines you’ve documented in this case. It was incredibly open-handed with you in giving freely what exactly a few individuals might have distributed as an electronic book to help with making some dough for themselves, principally now that you could have done it if you desired. These tips additionally worked to become a great way to comprehend many people have the same zeal much like my personal own to know somewhat more when considering this problem. I believe there are some more fun instances in the future for individuals that looked at your blog.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.